Φανάρι και Πάργα, είναι δύο γεωγραφικά σημεία τη Ελλάδας, με ιστορική αναφορά
Η δουλειά μου έχει αρχίσει ενόψει του καλοκαιριού και σήμερα είμαι χαρούμενος που θα συγκεντρώσω στο καλαθάκι μου κάμποσους οβολούς, για να συντηρήσω κι εγώ την οικογένειά μου.Κι ενώ το greek συρτάκι, μέσω του ραδιοφώνου, αντηχεί στα νερά του Αχέροντα, οι τουρίστες μέσα σε εύθυμο κλίμα είναιέτοιμοι για τη μικρή τους περιπλάνηση και περιήγηση στα νερά τουΚάτω Κόσμου και στο Μαντείο των ψυχών. Ευδιάθετοι οι Ιάπωνεςκαι οι Κινέζοι μπήκαν στη βάρκα μου με την ξεναγό τους καιξεκίνησα το ταξιδάκι. Το μικρό πλεούμενο διασχίζει τα νερά τουΑχέροντα, ανάμεσα στην καταπράσινη βλάστηση, ενώ τα σκουπίδια που είναι συγκεντρωμένα στιςόχθες σε πολλά σημεία και πολλές φορές γαντζωμένα στα χαμόκλαδα των δέντρων καθώς είναιακουμπισμένα στα νερά, ξεπροβάλλουν ως μία δυσάρεστη εικόνα στην όμορφη κατά τα άλλα διαδρομή. Φτάσαμε στο σημείο που θα κατέβαιναν οι τουρίστες κοντά στο Μεσοπόταμο και έφυγα για ναμεταφέρω και άλλους λάτρεις του αρχαίου Νεκρομαντείου.
Όταν ήρθε η ώρα να τους επιστρέψω στο μικρό καραβάκι για την Πάργα, τους είδα σκυθρωπούς και η ξεναγός εκνευρισμένη άρχισε να διαμαρτύρεται και να μου καταθέτει την αγανάκτηση των επισκετπών που δεν ξεναγήθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο του Νεκρομαντείου και ήταν πλήρως απογοητευμένοι από την ελλιπή οργάνωση της ελληνικής Πολιτείας.
Την άλλη μέρα στο ραδιόφωνο άκουγα τον δημοσιογράφο να εκθέτει το συγκεκριμένο πρόβλημα. Η Προϊσταμένη Αρχαιολογίας, η κ. Μερκούρη, έκανε έκκληση για την ενεργοποίηση των πολιτών, εθελοντικά να γίνει ο καθαρισμός των αρχαιολογικών χώρων της κασσώπης και της Νικόπολης αλλά και εθελοντικά (γιατί όχι;) να σημιουργηθεί και μία ομάδα εθελοντών φυλάκων που θα βοηθήσουν όλο το καλοκαίρι στην αντιμετώπιση του προβλήματος, ώστε οι αρχαιολογικοί χώροι και το μουσείο του Νομού Πρέβεζας, να είναι ανοιχτοί όλη τη μέρα για το κοινό, καθότι υπάρχει έλλειψη εποχικού προσωπικού.
Άκουγα με μεγάλη έκπληξη ότι η Πολιτεία προχώρησε σε ένα πρόγραμμα όχι για όλους τους αρχαιολογικούς χώρους, κυρίως σε όσους έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, και εφάρμοσαν ένα σταθερό και ημερήσιο ωράριο επίσκεψης για το κοινό, για τη φετινή καλοκαιρινή τουριστική περίοδο.
Το πρόγραμμα αυτό είναι αναγκαίο και στην περιοχή μας με το μοναδικό αρχαιολογικό μνημείο, το Νεκρομαντείο, που έχει μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Δυστυχώς όμως δεν περιλαμβάνεται στους 33 τυχερούς αρχαιολογικούς χώρους, παρόλο που το περασμένο Σαββατοκύριακο στο Νεκρομαντείο ήρθαν 1.800 επισκέπτες.
Τα λόγια του πρωθυπουργού ηχούν κάπως περίεργα στ’ αυτιά μου: «Εάν ο καθένας από εσάς γυρίσει με το μυαλό του σε περασμένα χρόνια, μιλώντας σε ξένους, κυρίως, αλλά και σε Έλληνες, υπήρχε πάντα αυτό το αδυσώπητο ερώτημα: "Καλά, στην Ελλάδα του πολιτισμού, είναι δυνατόν να μην μπορεί ο ξένος που έρχεται από την Ιαπωνία ή από την Αυστραλία να πάει σε ένα μουσείο και να το βρει ανοιχτό; Να θέλει να επισκεφθεί τους Δελφούς το Σαββατοκύριακο και να μην μπορεί γιατί είναι κλειστοί;". Αυτό, έληξε. Και είναι ένα ουσιαστικό βήμα προόδου, που δεν έχει να κάνει με καμία ιδεολογία. Έχει να κάνει με την απλή λογική, η οποία λέει ότι η Ελλάδα πρέπει να δείχνει αυτό που είναι. Και πάνω από όλα η Ελλάδα είναι πολιτισμός».Μα καλά, αναρωτιέμαι, είναι λίγος ο κόσμος που συρρέει κατά τους καλοκαιρινούς μήνες στο Νεκρομαντείο; Μήπως οι αρμόδιοι τοπικοί φορείς δεν φωνάζουν όσο πρέπει και δεν φτάνει η φωνή τους εκεί στα γραφεία του υπουργείου Πολιτισμού;
Αυτό που θα απαντούσα στον πρωθυπουργό είναι τούτη η φράση: Το Νεκρομαντείο είναι ο Παρθενώνας της Ηπείρου. Θα έπρεπε να συμπεριλαμβανόταν στις περιοχές μεγάλης επισκεψιμότητας και μείζονος σημασίας για τον ελληνικό πολιτισμό.
Τόπος λατρείας ο Παρθενώνας της Ακρόπολης, προς τιμή της παρθένου Αθηνάς, της προστάτιδος της πόλεως των Αθηνών που χτίστηκε κατά τον χρυσό αιώνα του Περικλή. Τόπος λατρείας και το Νεκρομαντείο μας, εκεί που η ζωή συναντιόταν με τον θάνατο στα παλάτι του βασιλιά Πλούτωνα και της Περσεφόνης, στον Κάτω Κόσμο. Τόπος λατρείας των νεκρών ψυχών, ξακουστός κατά τον Όμηρο, καθώς η ανάγκη του ζωντανού ανθρώπου να επικοινωνήσει με τα αγαπημένα του νεκρά πρόσωπα τον έκανε να καταφεύγει εδώ στον λόφο του Αγίου Ιωάννη του Μεσοποτάμου, για να απαλύνει τον ανθρώπινο πόνο της απώλειας αγαπημένων του προσώπων.
Οι αρχαιολογικοί χώροι, η σημασία τους στην οικονομία μας και η μέριμνα της Πολιτείας.
Τα δαντελωτά ακρογιάλια, οι σμαραγδένιες παραλίες, οι κολπίσκοι του Ιονίου με τα καταγάλανα νερά, η καταπράσινη φύση καλούν με την επιβλητική τους ομορφιά τον κάθε λάτρη της φύσης, τον ονειροπόλο επισκέπτη να ταξιδέψει στο Φανάρι και την Πάργα μέσα από το Σήμερα στος Χθες, πλήρως εναρμονισμένα με τα προικιά της φύσης μας και την αρχέγονη ιστορία, τον Μύθο, των προγόνων μας.
Φανάρι και Πάργα, είναι δύο γεωγραφικά σημεία τη Ελλάδας, με ιστορική αναφορά. Κάθε τόπος στην Ελλάδα και ένας σταθμός στην ιστορία μας.
Έτσι και το Φανάρι μας είναι σταθμός της μυθολογίας μας. Να το κεφάλαιό μας, να η βιομηχανία μας. Τουριστική και ιστορική. Χρυσή παρακαταθήκη το περιβάλλον μας και ο πολιτισμός των προγόνων μας. Κοιτίδα του πολιτισμού η Ελλάδα μας, και όχι η Ελλαδίτσα μας. Δεν θέλω να την αποκαλώ με τούτο το υποκοριστικό σα να είναι ένα κακόμοιρο κορίτσι.
Η Ελλάδα είναι θηλυκού γένους, είναι μάνα, αρχόντισσα, είναι η κυρά της Μεσογείου, είναι η γη που γέννησε τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, το λαμπρό πολίτευμα της δημοκρατίας, είναι η χώρα που εδώ κατοικεί η ελληνική φυλή. Ύμνος τούτα τα λόγια, μέσα από τα μάτια ενός απλού Έλληνα, που δεν έμαθε να μιλά όμορφα και στρογγυλεμένα για να εντυπωσιάζει , αλλά γιατί αγαπάει τον τόπο του.
Ανεκτίμητης αξίας ο ιστορικός μας πλούτος, πολλά τα ωφέλη από την επίσκεψη των χιλιάδων επισκεπτών που κάθε χρόνο κατακλύζουν την πατρίδα μας και κατά τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο, που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αρμοδίων, θα ξεπεράσει τις προσδοκίες μας και η Ελλάδα θα «βουλιάξει» από τον μεγάλο αριθμό επισκεπτών.
Κι εδώ μπαίνουν μία σειρά από ερωτήματα :
1. Είμαστε έτοιμοι να υποδεχθούμε και να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας στους χιλιάδες τουρίστες που θα φιλοξενηθούν στον τόπο μας;
2. Όσοι εμπλέκονται με τα τουριστικά επαγγέλματα και με την ιστορική περιήγηση έχουν προετοιμαστεί και έχουν κάνει τον απαιτούμενο προγραμματισμό;
3. Ο Μεσοπόταμος είναι το χωριό που έχει την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα όλο τον χρόνο, εξαιτίας του αρχαιολογικού χώρου του Νεκρομαντείου, και ειδικότερα τα καλοκαίρι, είναι έτοιμο να δεχθεί και να ικανοποιήσει τις ανάγκες των επισκεπτών;
4. Οι παραλίες της Λούτσας, της Αμμουδιάς και της Βαλανιδορράχης θα αγκαλιάσουν ξανά για φέτος τους χιλιάδες λουόμενους που θα εκδράμουν και θα κάνουν διακοπές στον τόπο μας. Έχουν γίνει οι κατάλληλες ενέργειες και έχουν παρθεί όλα εκείνα τα μέτρα, ώστε να υπάρχει καθαριότητα στους μαζικούς αυτούς χώρους, για να μην επικρατήσει η αυθαιρεσία και η αναρχία στην στάθμευση και την κατασκήνωση εκδρομέων και λουομένων;
5. Τα αξιοθέατα του δήμου μας είναι στελεχωμένα από εξιδεικευμένο αθρώπινο δυναμικό, που θα βοηθήσουν στην ανάδειξη της περιοχής και την προβολή της ιστορικής μας κληρονομιάς;
Οι δημοτικοί άρχοντες και ο πολιτικός τους σχεδιασμός στο μεγάλο επενδυτικό κεφάλαιο που λέγεται Ιστορία και Τουρισμός. Δύο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, δύο βασικοί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας.
Εκλογές είχαμε πριν λίγες ημέρες και στα εντυπωσιακά φυλλάδια τόσο σε χρώματα και χαρτί όσο και σε ιδέες, είδαμε στις παρατάξεις που διεκδικούσαν να αναλάβουν τα σκήπτρα του Δήμου Πάργας, πρώτη θέση να κατέχει το όραμα και το στοίχημα που έβαλαν όλοι οι υποψήφιοι για την τουριστική μας προβολή καθώς έχουμε το προνόμιο να ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο, γεμάτος ιστορία και φυσικό θησαυρό. Και επειδή είμαστε χορτάτοι από λόγια, όλοι οι δήμαρχοι, μηδενός εξαιρουμένου, προεκλογικά λένε και υπόσχονται πολλά και από αυτά κάνουν πολύ λίγα.
Έτσι και γι’ αυτό το θέμα που θέλει πολύ καλό και έγκαιρο προγραμματισμό με καταρτισμένους αιρετούς στον τουρισμό και την ιστορία του τόπου μας, από όλες τις δημοτικές αρχές που έχουν διατελέσει στον πρώην Δήμο Φαναρίου ελάχιστες είναι οι ενέργειες που αφορύν στον τουρισμό. Συντονισμένος σχεδιασμός δεν υλοποιήθηκε μέχρι τώρα και όλα λειτουργούν πρόχειρα και αποσπασματικά. Τα πρόσωπα που διοικούν παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διοίκηση αλλά η πολιτική που θα εφαρμόσουν είναι ακόμα καθοριστικότερος παράγοντας, διότι εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι το έργο που θα προσφέρουν προς το γενικό συμφέρον και εν τέλει προς τούτο τον τόπο.
Έτσι για την υποδοχή και την ποιοτική παροχή υπηρεσιών στον καλοκαιρινό όγκο επισκεπτών θα θεωρούνταν απολύτως βέβαιο και θα περίμενε κανείς πως σύσσωμοι οι αρμόδιοι φορείς, όπως η Δημοτική Αρχή του Δήμου Πάργας, η Περιφέρεια Ηπείρου, ο Αντιπεριφερειάρχης της Περιφερειακής Ενότητας Πρέβεζας, η Προϊσταμένη Αρχαιολογίας, οι σύλλογοι, τα σωματεία που εμπλέκονται με τον τουρισμό και τους επαγγελματίες, οι εθελοντικές οργανώσεις, έχουν καθίσει εδώ και καιρό- πριν την έναρξη του καλοκαιριού - όλοι σε ένα κοινό τραπέζι και μέσα από έναν εποικοδομητικό διάλογο θα πρέπει να έχουν κάνει προγραμματισμό για τις απαιτήσεις της καλοκαιρινής περιόδου, έτσι ώστε να αντιμετωπίσουν τη μεγάλη πρόκληση που λέγεται Τουρισμός.
Αυτό δεν μπορώ να πω ότι έχει συμβεί με όσα άκουσα στη ραδιοφωνική εκπομπή. Τέτοια ζητήματα μεγάλης σημασίας για τα ταμεία του Κράτους, του Δήμου και των πολιτών μόνο έτσι μπορούν να αντιμετωπιστούν. Αφού ασχοληθούν οι αρμόδιοι και βγάλουν ένα κοινό οργανόγραμμα, ώστε η τουριστική μας βιομηχανία να λειτουργήσει χωρίς παρενέργειες και με ημίμετρα, και να έχουν ωφέλη όλοι, επαγγελματίες, πολίτες, τόπος. Δυστυχώς όμως ο καθένας λειτουργεί αποσπασματικά, χωρίς στρατηγική και προγραμματισμό. Και τα αποτελέσματα είναι δυσάρεστα.
Αυτά που περιγράφηκαν από τους κατοίκους του Μεσοποτάμου είναι αποκαλυπτικά:
v Δεκάδες αυτοκίνητα ανεβαίνουν στο Νεκρομαντείο και βρίσκουν κλειστή την είσοδο. Άνθρωποι από πολύ μακρινές χώρες δεν καταφέρνουν να βρουν ανοικτό τον μοναδικό αρχαιολογικό μας χώρο, για να γνωρίσουν από κοντά την ιστορία του, και αυτό αποτελεί μεγάλη δυσφήμιση για τον τουρισμό μας και την επισκεψιμότητα της περιοχής μας.
v Ο πλακόστρωτος δρόμος που οδηγεί στο Νεκρομαντείο είναι ελεύθερος και όλοι ανεβαίνουν με τα αυτοκίνητα με αποτέλεσμα να παρατηρείται πρόβλημα κυκλοφορίας μπροστά στην είσοδο του Νεκρομαντείου, καθώς δεν τηρείται η κανονισμός να παρκάρουν στον καθορισμένο χώρο στάθμευσης.
Η ευθύνη των πολιτών και η ενεργοποίησή τους για την προστασία και την προβολή της φυσικής και ιστορικής μας κληρονομιάς, μετατρέποντας έτσι την τοπική μας κοινωνία σε μία «κοινωνία πολιτών».
Χάρηκα που άκουσα δύο συντοπίτες μου να τολμούν και να φωνάζουν μέσω της ραδιοφωνικής εκπομπής για το πρόβλημα στο χωριό τους. Ένα είναι βέβαιο ότι οι πολίτες με τη φωνή τους, τη διεκδίκησή τους μπορούν να επηρεάσουν τις τύχες τους.
Μέτρα και δράσεις που θα αναβαθμίσουν την ιστορική περιοχή του Φαναρίου και της Πάργας,
1. Διαφημιστική καμπάνια με λευκώματα, διαφημιστικά φυλλάδια.
2. Προβολή μέσω των ΜΜΕ.
3. Συμμετοχή στις ελληνικές και διεθνείς εκθέσεις Τουρισμού και προβολής των θησαυρού μας.
4. Κύκλος εκδηλώσεων συνδεδεμένες με την ιστορία μας.
5. Συνέδρια πολιτισμικού χαρακτήρα.
6. Ενεργοποίηση και συμμετοχή των πολιτών μέσω της εθελοντικής προσφοράς σε θέματα συλλογικού ενδιαφέροντος, όπως είναι καθαρισμός χώρων, παραλιών, δασών.
7. Ανάδειξη τοπικών προϊόντων.
8. Δημιουργία κάμπινγκ και φραγμός στην άναρχη κατασκήνωση εκατοντάδων εκδρομέων.
9. Συμμετοχή των πολιτών στη διοργάνωση διαφόρων δράσεων που θα βελτιώνουν την εικόνα του Δήμου μας.
10. Ανάδειξη του θρησκευτικού μας τουρισμού.
11. Ανάδειξη των τοπικών καλλιτεχνών.
12. Προστασία και επικράτηση παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και αισθητικής σε περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Κλείνοντας, θα σας μεταφέρω θέσεις ανθρώπων που ασχολούνται με τις μεταβολές στην κοινωνία και την οικονομία και με τα λόγια του μεγάλου αρχαίου Έλληνα φιλόσοφου Αριστοτέλη: Σύμφωνα με το Νίκο Μουζέλη (καθηγητής στη London School of Economics) απαιτείται μία ισχυρή Κοινωνία Πολιτών, εννοώντας το είδος της κοινωνικής οργάνωσης που μειώνει τον αυταρχισμό και δυναμώνει την αυτονομία του ατόμου, για να μπορέσει να προστατευθεί όχι μόνο από τον κρατικό αλλά και από τον οικονομικό, κοινωνικό και πολιτισμικό αυταρχισμό.
Στη σημερινή σύγχρονη συγκυρία ο ουσιαστικός εκσυγχρονισμός προϋποθέτει το δυνάμωμα της Κοινωνίας Πολιτών, ώστε έτσι να καταπολεμηθούν οι εργαλειακές λογικές του κέρδους και της κομματικοκρατικής εξουσίας. Η Κοινωνία Πολιτών αποτελεί τον μόνο τρόπο εξανθρωπισμού του καπιταλισμού· ενός καπιταλισμού που, είτε μας αρέσει είτε όχι, εδραιώνεται όλο και περισσότερο στο κατώφλι του 21ου αιώνα.
Η έννοια του «πολίτη», και κατ’ επέκταση του «ενεργού πολίτη», γεννήθηκε στην αρχαία Ελλάδα στο πλαίσιο της «πόλεως». Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, ο πολίτης, «δι’ απλώς ουδέν των άλλων ορίζεται ή τω μετέχειν κρίσεως και αρχής», και αχρείος πολίτης, δηλαδή άχρηστος πολίτης, ήταν αυτός που δεν είχε συμμετοχή στα κοινά.
Ο ενεργός πολίτης είναι ο υπεύθυνος πολίτης, που είναι ενημερωμένος, ξέρει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του, εκφράζει την άποψή του και συμμετέχει ενεργά στην κοινωνία. Ο ενεργός πολίτης είναι αυτός που είναι υπεύθυνος απέναντι στον εαυτό του, ενημερώνεται για τα κοινά, προστατεύει το περιβάλλον, διεκδικεί τα δικαιώματά του στο δημόσιο χώρο, σέβεται τη διαφορετικότητα και ενεργεί.
Καιρός είναι λοιπόν όλοι μας να είμαστε ενημερωμένοι, χρειάζεται όμως να είμαστε καταρτισμένοι, να ξέρουμε πού και πώς να συμμετάσχουμε για τη βελτίωση της ζωής μας και εν τέλει της κοινωνίας μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια: